Lapsena meillä on melkein joka viikko makaronilaatikkoa, kun kaikki tykkäsivät siitä niin paljon. Sen vuoksi en juurikaan välitä enää perinteisestä munamaitomakaronilaatikosta. Olen kyllä kokeillut piristää sitä mm. savulihalla, kinkulla ja meetvurstilla, mutta se ei vain enää vetoa minuun. Pitkään olin siis ilman makaronilaatikkoa, kunnes Talouskoulussa opettajani antoi minulle reseptin Juustoisesta makaronilaatikosta. Ohjeen alkuperästä minulla ei ole mitään käsitystä, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla. Meillä tätä rakastetaan, ja ohje onkin levinnyt suvussa hyvin laajalle.

Yleensä olen tehnyt laatikon jostain perus edullisesta sulatejuustosta, kuten Pirkka tai Ingman, mutta tänään repäisin ja tein Koskenlaskijasta. Eli jännä nähdä onko maussa eroa. Hintaahan sillä 250 grammaisella paketilla oli 2,67, joten mielestäni on jonkin verran kalliimpaa kuin nuo muut.

Ohje:

400-500 g jauhelihaa

400 g makaronia

1 l lihalientä (eli minulla siis 1 l vettä + 1 kasvisliemikuutio, ei mielestäni tarvitse olla sen suolaisempaa)

250 g sulatejuustoa

1-2 sipulia

Paista jauheliha ja sipuli pannulla. Laita vesi kiehumaan ja sekaan liemikuutio. Sekoittele sekaan sulatejuusto. Tarkista maku. Mittaa makaronit uunivuokaan. 1 dl = 50 g sarvimakaronia. Sekoita jauhelihasipuliseos makarooneihin. Ja makaroneja ei todellakaan keitetä ennen vuokaan laittoa, vaan ihan raakana lihojen joukkoon. Kaada sekaan juustoseos ja hämmentele hieman makaroneja, että enin ilma tulee pois niiden sisältä.

Minulla oli nyt käytössä 2 l vuoka, johon n. 1/2 dl nestettä ei mahtunut mukaan. Että kannattaa tehdä niin, että laittaa kattilaan vaikka 8 dl vettä, ja sekoittaa siihen sen sulatejuuston. Sitten jos näyttää että astiaan mahtuu vielä enemmänkin nestettä, niin kaataa sitten sitä vettä perään ja sekoittelee sen joukkoon. Näin olen joskus tehnytkin, nyt vain unohdin.

Meillä käytetään sarvimakaronina aina tummaa makaronia. Siinä on jotenkin kivempi rakenne kuin tavallisessa vaaleassa. Se sopii erityisen hyvin juuri makaronilaatikkoon, kun ei mene ihan mössöksi pitkänkään kypsennysajan kuluessa.

Laatikosta tuli hyvää, mutta mielestäni tuo kalliimpi Koskenlaskija ei tuonut siihen mitään uutta tai erikoista. Ostin tosiaan myös kylmäsavuporon makuista Koskenlaskijaa, joten ehkä kokeilen sitä ensi kerralla. En ole sitäkään maistanut koskaan.